Created from electromagnetic fields in 0 milliseconds;
 
2012.05.31: AZ LD50.HU MÁTÓL READ-ONLY MÚZEUM. KÖSZÖNJÜK MINDENKINEK AZ ELMÚLT 11 ÉVET.



liquid

estee

9th

d4m4g3

LD50 e-könyv. Majd.
 
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

----------------
Ti, LD50 támogatók
 
Felhasználónév
Jelszó
 
MACHINE MUSIC

HARDERGENERATION (NINTH)

PLANETDAMAGE (DAMAGE)

NEGATIVE ART (ZERO)

SOUND OF JAPAN (CASE)

KULTBLOG

BEATS (SAJTOS)

101KLUB

LD50 @ LAST.FM


BLACK-HEAD AGENCY
 
 
 
Mi legyen az LD50 "utód oldal" neve?
DarkDimension
 
(21.3% - 40 szavazat)
LD51
 
(40.1% - 75 szavazat)
LD100
 
(28.3% - 53 szavazat)
Más, írok kommentek közé
 
(10.1% - 19 szavazat)
 
: : : : : :
 
2009. június 10., Szerda 13:52
Néha Játék 8. - Harc Európáért

Bár a V-E nap 64. évfordulója több mint egy hónapja elmúlt, lesz jövõre is (akkor már a hatvanötödik), erre gondolva rukkolunk ki játékrovatunk retró-leágazásában a nyolcvanas évek egyik magyar csodájával. A klasszikus II. világháborús stratégiák meglepõen idõtálló honi változata rögtön a Tovább után!

Húszegynéhány éve volt nálunk egy rejtelmes tervezõcsapat Vincze István és a Pancserek néven. Személyazonosságukat CoVboyhoz és a kor más hírességeihez hasonlóan homály fedi, de valószínû, hogy valahonnan akadt rálátásuk a nyugati társasjáték-színtérre, és ezt azon a helyen és idõben, ahol a szellemi plafont a Ki nevet végén és a dáma jelentette, nem lehet eléggé értékelni. Nekik köszönhetjük a Végvári viadalok és a Bumeráng-sziget c. darabokat is, valamint a jelen ismertetõ tárgyát. Nehéz érzékeltetni, mit jelentett ez akkoriban, a mai olvasó gondoljon arra, mit érzett, amikor elõször beindult a Doom vagy csúnya és dagadt Simjének összejött az elsõ randi, és nagyjából fogalma lehet, milyen volt kibontani a sérült szárnyú (és vélhetõen igen nagy magasságban repülõ, ha az egész földrész látszik alatta) bombázóval ékesített dobozt. Elsõnek a szabályfüzettel találkoztam azon a messzi estén, ha nem csalódom, '86 karácsonyán, akkor sokkal hosszabbnak és bonyolultabbnak tûnt... A már említett kultúrsivatagban táplálékunk többek közt a 4 páncélos és a kutya volt egyfelõl, másik oldalról a Halál 50 órájának laza és rágógumizó amcsi katonáinak drukkoltunk a sátáni Hessler ezredessel szemben, sõt az okosabbak még a Vadászrepülõket is olvasták Len Deightontól (a Tavasz 17 pillanatára viszont õk is legfeljebb furcsán néztek, a camp ekkor még ismeretlen fogalom), a szellemi háttér tehát készen állt, hogy a félelmetes, az opcionális szabályokkal együtt kb. 15 oldalas füzeten átrágva magunk nekiálljunk a kockadobálásnak.

Ma, az összehasonlíthatatlanul tágabb világban, amikor világháborús asztali játékok közül is több tucatnyiból válogathatunk, tanulságos szemügyre venni, miért érdemes elõhúzni ezt a klasszikust. A hagyományõrzés vagy a nosztalgia önmagában nem lenne elég, egyik szempont a viszonylagos egyszerûség, a másik a mód, ahogy a tervezõk külföldi tapasztalataikat leszûrve kompakt, áramvonalas játékot állítottak össze. Az eredeti változatban 4 szcenárió szerepelt, az egyiket, a Sarlóvágás-hadmûvelet nevû, elég egyesélyes bevezetõ mérkõzést (1940 a nyugati hadszíntéren) a térképlap egyik oldalán játszhattuk le. A többi 3 közt szerepelt a kiterjedt háború különféle stádiumaiban és a teljes deluxe elõadás elejétõl a végéig, ezek a tábla másik oldalán kaptak helyet kicsit bõvebben, itt feltüntették Észak-Afrikát, a Szovjetunió Urálon inneni részét, a Közel-Keletet és jelképesen Amerikát is a messzi nyugaton. A játékosok száma 2-5, õk a nagyhatalmak különféle kombinációit viszik a létszámtól függõen, céljuk a szcenáriókban adott területek elfoglalása vagy simán az ellen földbe tiprása. Évenként 4 forduló megy le, ezekben a hatalmak adott sorrendben lépnek. Szinte mindig a tengelyhatalmak nyitnak, mozgás után a csatába keveredett egységek (repülõk, flotta, páncélosok, gyalogság, ebben a sorrendben, vagyis a túlélõ repülõk lõhetik a földi egységeket is) támadó-, ill. védõértékük alá próbálnak dobni hatoldalúval, találatonként pedig leveszünk egy-egy egységet. Lépegethetünk csatán kívül, áthelyezhetünk egységeket, utána új erõket állítunk fel bizonyos határig, majd jön a következõ játékos. Minden év téli fordulója után kerül sor a hangzatos elnevezésû Éves Gazdasági Számvetésre, ahol évi alapunkhoz a meghódított területek értékét hozzáadva megkapjuk a még hangzatosabb nevû Hadi Produkciós Pont-, röviden HPP-összegünket. A játék ezt az egyfajta erõforrást használja, ez szolgál az új egységek építésétõl hadüzenetig és kölcsönbérletig mindenre.

A haladó változat olyan újításokkal áll elõ, mint a tengeralattjárók, torpedórombolók (tengeri csatában agyútölteléknek jók, valamint a kör végén bizonyos területeken HPP-veszteséget okoznak), bombázók (ugyanez stratégiai bombázással), ejtõernyõsök (partraszállásnál vagy erõd ostrománál negálják a védõ bónuszait), módosítások a keleti front elsõ körére, szimulálandó az elvtársaknak okozott csúnya meglepetést, más részrõl a tél szigorát, továbbá közbeavatkozás, partizánok és különféle országok hadba lépésének feltételei. A diplomácia eléggé háttérbe szorul: ha jól emlékszem, az eredetiben lehetett erõlködni olyan középhatalmak, mint Spanyolország vagy a törökök megtérítésén, a felújított szabályokban ennek nem találtam nyomát. A semleges államok, ha megtámadják õket, jórészt jelképes ellenállást fejtenek ki 1-2 harmatgyenge gyalogsággal, ill. a német csatlósállamok maguktól belépnek, ha a nagy példakép megtámadja a Szovjetuniót. (Hazánk 2 gyalogsággal képviselteti magát a legbénább fajtából; az épeszû játékos egyébként õket fogja elõször levenni veszteségként a keleti fronton, e tekintetben tehát teljes a történelmi hûség.) Érdekes, hogy bár a szabályok és a játéktér tág kereteket nyújtanak, a játék menete általában eléggé egybevág a valós történésekkel, egyszerûen azért, mert így a legcélszerûbb. Franciaország garantáltan elesik az elsõ pár körben, a német fél ezután komotósan elfoglalhatja egész Európát és kezdhet erõt gyûjteni a brutális orosz hadjáratra. Angliának a saját védelmére kell összpontosítania, bár ha nagyon akar, a Mediterráneumban elszórakozhat oda-vissza az olaszokkal, de ebbõl csak nagy szerencsével/pechhel sül ki döntõ eredmény. A háború sorsa így a keleti fronton dõl el és azon, hogy 1942, azaz az USA belépése elõtt kibírják-e a kontinensen a szövetségesek. A mi praxisunkban összesen egyszer született német gyõzelem, hála egy elhibázott elvtársi segítségnyújtásnak a fritzektõl zaklatott Törökországban (a karlengetõk benyomultak törökbe és sikeresen behatoltak a front mögé a Kaukázuson át). Ha valaki kedvet kapott, a HE eredetije itt-ott elõfordul netes árveréseken, de a felújított változat innen ingyen letölthetõ egy Hosaka nevû kedves ismeretlen jóvoltából, a képek is onnan valók.
| 7 hozzászólás © Marvin
Hozzászólok
GYG   2009. június 15., Hétfő ( 09:29 ) #7
Regisztráció időpontja:
2009. június 7.
Üzenetek száma: 9
I see a spectre, I watch it grow
I see great armies lost in the snow
Their faces torn like a bloody veil
And history's winds blow betrayal
Blood against gold
Üdv!

Nekem is nagy kedvencem volt ez a játék. :) Órákat ökörködtünk el vele, csak a felállításával.

A Halál ötven órája is stimmel.
Bár, nekem Hessler ezredes jóval szimpatikusabb volt, mint a rágózó amerikai hülyegyerekek. :D

Hogy mennyire voltak golyófogók és gépesítettek a magyar alakulatok, abba inkább meg bele se megyek.
OptimisticL   2009. június 13., Szombat ( 23:10 ) #6
Regisztráció időpontja:
2006. június 4.
Üzenetek száma: 706
The Optimistic Lyricist that is.

Nick Cave az isten és Warren Ellis az õ hegedûse


El is felejtettem hogy ezzel játszottam '95 környékén. Arra emlékszem hogy akkor baromi bonyolultnak tûnt.
tar   2009. június 11., Csütörtök ( 09:53 ) (#4) #5
Regisztráció időpontja:
2005. szeptember 21.
Üzenetek száma: 4205
"Jogszociológiai aspektusból a jog ontológiailag imperatív-attributív emóció"
"A Traditio Templi eleve posztulálja a templárius lovagság spirituális és iniciatikus tradícióit..."


almodozom (#4) írta:
Jé, a Bumeráng-sziget még nekem is megvan:)


És édesapám volt a rajzolója (szebben: az illusztrátor)
:büszke:
almodozom   2009. június 11., Csütörtök ( 09:20 ) #4
Regisztráció időpontja:
2006. december 29.
Üzenetek száma: 7545
nem kívül hordom
Jé, a Bumeráng-sziget még nekem is megvan:)
xcerazes   2009. június 10., Szerda ( 15:15 ) #3
Regisztráció időpontja:
2006. január 31.
Üzenetek száma: 2200
I like taking care of horses
stonerrock.hu
ez ilyen mini panzer general lehet =)
gothpunk   2009. június 10., Szerda ( 14:59 ) #2
Regisztráció időpontja:
2003. május 11.
Üzenetek száma: 15044
Wow, sosem játszottam vele. Jó volt olvasni és folyamatosan bevillant a Diplomacy, meg hogy mennyire más az a játék. Lehet, hogy a közeljövõben (esélytelen) vagy késõbb (talán) lesz rá idõm, írok is róla.
9th   2009. június 10., Szerda ( 13:55 ) #1
Regisztráció időpontja:
2004. február 28.
Üzenetek száma: 25995
We are not the same
as I hope to show.


hardergeneration.org
játékokhoz tökéletesen hülye vagyok, de arra emlékszem, h ez nekünk megvolt otthon, sõt, talán még most is ott figyel valahol a szekrény tetején. nagyon sokat szemeztem vele, de amikor beleolvasgattam a szabályokba, mindig megfutamodtam :)))

:(


Ez az oldal nem jöhetett volna létre, ha nincs a www.pardey.org
Oldalaink megtekintéséhez IE 5.5+ valamint Flash plug-in szükséges. Impresszum | E-mail
Design: Monokrome Vision