Created from electromagnetic fields in 0 milliseconds;
 
2012.05.31: AZ LD50.HU MÁTÓL READ-ONLY MÚZEUM. KÖSZÖNJÜK MINDENKINEK AZ ELMÚLT 11 ÉVET.



liquid

estee

9th

d4m4g3

LD50 e-könyv. Majd.
 
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

----------------
Ti, LD50 támogatók
 
Felhasználónév
Jelszó
 
MACHINE MUSIC

HARDERGENERATION (NINTH)

PLANETDAMAGE (DAMAGE)

NEGATIVE ART (ZERO)

SOUND OF JAPAN (CASE)

KULTBLOG

BEATS (SAJTOS)

101KLUB

LD50 @ LAST.FM


BLACK-HEAD AGENCY
 
 
 
Mi legyen az LD50 "utód oldal" neve?
DarkDimension
 
(21.3% - 40 szavazat)
LD51
 
(40.1% - 75 szavazat)
LD100
 
(28.3% - 53 szavazat)
Más, írok kommentek közé
 
(10.1% - 19 szavazat)
 
: : : : : :
 
2007. május 21., Hétfő 23:05
PSYDOLL interjú! (The Dose #1)


Az egetrengetõ UK-beli siker után a háromtagú tokiói cyber-tündér-goth Psydoll újra visszatért a porondra. Az énekes-szintis Nekoi, a gitáros Ucchi és a digitális ütõhangszerekért felelõs Uenoyama nevében Cyber, a Psydoll eredeti hangja beszélgetett velünk.

Az interjút készítette d4m4g3, fordította sick.reality.

LINKEK
PSYDOLL @ MySpace
Official page
Senno Knife portfolio

A zenétek erõs közös gyökereket mutat a kilencvenes évek európai és amerikai gót zenéjével. Mennyit merítettek belõle? Mi inspirálja a PSYDOLL dalait?
Õszintén szólva a PSYDOLL tagjai nem sokat tudtak a gót szubkultúráról. Csak egy keveset. Bár a digitális dobért felelõs Uenoyama Nine Inch Nails rajongó, neki nincs köze a zenei munkához vagy az elkészítéséhez. Nekoi, a PSYDOLL énekese írja majdnem az összes dalt és szöveget a gitáros Ucchi pedig a dalokat keveri. A PSYDOLL zenei motívumai a világ minden tájáról származnak, különbözõ korszakokra és helyekre vezethetõek vissza. De az sokat sejtet, hogy Nekoi imádja a nyolcvanas évek brit techno-punkját, Ucchi pedig a nyolcvanas évek New York-i punkzenéjét.


Hogyan kerültetek kapcsolatba ezzel a színtérrel és hogyan történt, hogy saját bandát alapítottatok?
A PSYDOLL egy olyan helyen született, ami nagyon távoli a japán gót szcénától. A PSYDOLL egy mutáns tokiói zenekar volt. Bár Nekoi számos dalt írt, nem volt lehetõsége arra, hogy formába is öntse õket. Egyszer aztán felfedezett egy különös zenét játszó bandát. Bár a hangzás a nyolcvanas évek punkzenéjére emlékeztetett, a keverés King Crimsonosan hangzott, a dobosnak pedig határozottan metálos stílusa volt. Ez volt Ucchi zenekara – gitározott és keverte is a dalokat. Ucchi azt is mondta, hogy odáig van a japán mangáért. Nekoi úgy érezte, hogy ez az ember érdekes lehet, így elkezdett gondolkodni egy új bandán – ez lett aztán késõbb a PSYDOLL.


Zenekarként hogyan vélekedtek a tokiói színtérrõl? Mennyire erõs és jól szervezett, mire kellene ügyelni? A honlapotokon láttam, hogy játszotok Urgában, Shinjukuban a b00th rendezvényeken, de egyéb koncertet nem találtam. Ez miért van így? Különleges kapcsolat fûz benneteket a b00thhoz?
Az igazat megvallva a PSYDOLL teljesen leállt a tokiói fellépésekkel 2005 tavasza és 2005 vége között. Csak az angol turnén léptek fel a nyáron. A PSYDOLL 2005 decemberében tért vissza újra Tokióba és azt tapasztalták, hogy a tokiói színtér megváltozott és sokkal érdekesebb lett… különféle izgalmas bandák jelentek meg. A b00th szervezõje, YMOT, imádja a techno punkot. Egyik mûfajhoz sem kötõdik különösebben… ha talál egy érdekes dolgot valamelyik zenekar számára, elfogadja. Az egyetlen mûfajhoz való ragaszkodás megtisztítja a szcénát, de vérfrissítés nélkül belterjessé válik a dolog. Õ a keveredést pártolja és a PSYDOLL is egy ilyen kevert, mutálódott zenekar, ezért is játszottunk ott.


A rólatok napvilágot látott kritikák gyakran utalnak a Szárnyas fejvadászra – bár én nem látok összefüggést, csak azt, amit magatokról írtok, hogy a Nexus 6-hoz hasonló rebellis babák vagytok. Mesélnétek errõl egy keveset?
Szívesen. Nekoi PSYDOLL vagy nyolcvanszor látta a Szárnyas fejvadászt és minden egyes alkalommal sír a befejezõ jelenetnél. Emlékszel, hogy a Nexus 6 miért menekült el a kolóniától? Nagyon egyszerû… pusztán egy normális, boldog életrõl álmodtak. Nekoi úgyszintén: csak normális életet szeretne élni, a zajos, bogaras J-pop, a Coca-Cola hirdetések, a hip-hop, stb. nélkül. Nekoi csupán szeretne elmenekülni ez elõl az idegesítõ szenny elõl, ezért indította útjára a PSYDOLL-t.


A japán szórakoztatóipar babái körüli legnagyobb õrület az volt, amikor 1996-ban Kyoko Datéról keringtek hírek a weben, de errõl nem sokat tudni. Milyen virtuális idoruk léteznek most Tokióban?
Kyoko egy nagyon helyes lány volt, bár kissé természetellenes ízületekkel… Egy rendkívül nagyszabású folyamat eredménye õ, de a készítõk már befejezték és most új babának látnak neki. Nekoi Max Headroomot szereti, azt mondta, hogy „szép pasi volt”.


A legutóbbi cyberpunk anime sorozatban, az Ergo Proxyban olyan, kísérõknek nevezett babákat találunk, akik a polgárokhoz társulnak. Az Innocence-ben (Koukaku Kidoutai 2) az implantátumok és a kibernetikus protézisek a hétköznapi élet megszokott részei. Szerinted hogyan változtatja meg ez az emberek életét? Hol kezdõdik majd a változás? Mikor kezdõdik a kiborgizáció folyamata Japánban és miben fog különbözni az európaitól vagy az amerikaitól? Kérlek, oszd meg velünk a gondolataidat errõl!
Ez egy valóban érdekes téma a PSYDOLL számára. Amikor Nekoi még csak egy kicsi és beteges gyermek volt, az egyetlen elektronikus-mechanikus tárgy a házban egy elektronikus orgona volt, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy a legjobb barátja legyen.
Az embereket az agy elektromos jelzései irányítják. Az érzelmek összetett elektromos jelek kölcsönhatásai. Ezért a gépek az emberek legjobb barátai. Tehát nagyon is természetes lenne, ha az emberek gépekkel járkálnának. A tengerentúliakkal összehasonlítva mi, japánok, imádjuk az „élettelen, mozgó tárgyakat”. Néha úgy hívjuk a gépeket, hogy „little miss”, „mister” vagy „-chan”.

Régen a japánok úgy hitték, hogy még a nagy köveknek is vannak lelke. A japánok az Edo-korszak óta készítettek mechanikus babákat. Ezek a „chakobi 2ningyou”-k vagyis teahozó babák képesek voltak járni és teáscsészét vinni, ha valaki megnyomott egy gombot és azt mondta, hogy „kochira ni oide” (amit gyerünknek lehet fordítani). Ha ezeknek a babáknak nem lett volna lelke, akkor az embereknek semmit sem lett volna szükséges mondaniuk. Ehelyett emberként beszéltek hozzájuk. Nekoi ezt érdekesnek tartja. Az apja egy cégnél volt tudós és néha úgy beszélt a gépekhez, mint az emberekhez. Nekoi ettõl úgy érezte, lelkük van.
A hollywoodi filmekben néha elõfordulnak olyan jelenetek, amelyekben az emberek autókhoz vagy szuperjármûvekhez beszélnek. Nekoi imádja az ilyen jeleneteket.


Mi minden idõk legkedvencebb animéje és mangája nálad és mik a kedvenceid a tavaly kiadottak közül?
Néhány munka, ami elbûvölte a PSYDOLL-t: Tetsuo, Patlabor 2, Páncélba zárt szellem (Ghost in the Shell), A szél harcosai (Nausicaa of the Valley of the Wind), Avalon (ez nem anime, de nagyszerû alkotás), Evangelion, Metropolis (Osamu Tezuka keze munkája), Innocence, Appleseed… Sajnálatosan 2005-ben nem nagyon voltak igazán nagyszerû animék.


Keveset lehet tudni a japán játékiparhoz kapcsolódó tevékenységetekrõl. Kérlek, meséld el, mely játékokhoz készítettetek soundtracket és miben különbözik ez a zene azoktól a daloktól, amelyeket a PSYDOLL-nak írtok?
Az igazat megvallva a PSYDOLL három játékhoz írt zenét, mindhárom játék felnõtteknek szólt. Japánban a PC játékok helyzete nagyon egyedi – ebben a keskeny kis világban minden erkölcstelen alaphelyzet megengedett. Mindhárom cím igen kegyetlen és drámai tartalmat rejtett – hasonlóképpen a Hetedik címû filmhez. Nagyon érdekes, hogy a zenei témák már azelõtt megszülettek, hogy a tragédiát kibontakoztatták volna. Azonban a PSYDOLL úgy gondolja, hogy ezek a soundtrackek a PSYDOLL által készített, ám nem PSYDOLL zenék.



Ha a PSYDOLL megalkothatna és kiadhatna egy teljes mértékben a saját irányítása alatt készült játékot, milyen lenne az? Melyik mûfajt részesítenétek elõnyben, hogyan lehetne vele játszani, milyen érzés lenne, hogyan nézne ki és hogyan hangzana?
Egy cyber akció-RPG jó móka lenne! A játékosoknak PSYDOLL-okká kellene válniuk és el kellene menekülniük a hétköznapok világa elõl. Néha nagyon mindennapi figurák jelennének meg ellenséges szándékkal, így mindannyiukat meg kellene ölnünk, például a hip-hopos arcokat, hippiket, rockereket, szexi pornós csajokat, bosszantó feletteseket, egészséges, ám értéktelen jóképû férfiakat, glam rockereket, pudlikutyákat, koalákat, tanácsadókat, ügyvédeket… Robot háziállatokat nevelhetnénk pénzbedobós ketrecekben és meg kellene találnunk más PSYDOLL-okat, hogy egy új mangavilágot hozhassunk létre.


Nekoi-chan, kérlek, mesélj a mangaiparhoz fûzõdõ kapcsolatodról! Mi olyat adott neked a manga az önkifejezés terén, amelyet más kreatív stílus nem tudott volna megadni? Mit gondolsz arról az új trendrõl, miszerint a mangákat mobiltelefonokra teszik fel ahelyett, hogy papíron olvasnák õket, például tankoubon formában?
NEKOI:Példának okáért J-magazinoknak és PC magazinoknak készítek nagyon béna manga illusztrációkat. Ha van egy kis elpazarolnivaló idõtök, kérlek, vessetek egy pillantást a portfóliómra.
És támogatok egy Senno Knife nevû mangamûvészt is. A nyolcvanas évek eleje óta rajzol és rendkívül tetszetõs a stílusa. Az alagsorban dolgozik és a menedzser a stúdiójában egy életnagyságú, Honeo-kun nevû (a hone csontokat jelent) csontváz modellje. Minden decemberben karácsonyfa lesz belõle, sok-sok lámpával!


Senno Knife szerzõdésben áll néhány céggel, akik mobiltelefonokon vagy a weben terjesztenek mangákat. Én személy szerint a könyveket részesítem elõnyben a digitális változattal szemben, mivel szeretem ágyban fekve olvasni a mangákat – pár embert az ilyesmi nem foglalkoztat, párat igen.
Nagyon jó az azonban, hogy számos pre-pro (hamarosan mûvésszé váló) kaphat esélyt, hogy nagyon olcsón kiadhassa a munkáit, sokkal olcsóbban, mint amennyibe papíron kerülne.


Hogyan látod a doujinshi manga világát 2006-ban, melyek a legnagyobb erõsségei és gyengeségei?
NEKOI:Rengeteg doujinshi mangamûvész készített Moe-stílusú lányokat éveken át. Majdnem minden karakternek nagggyon nagy szeme és kicsi szája van, mind ugyanúgy néz ki. Most már azonban változnak – a figurább szemei egyre kisebbek lesznek és felnõttebbnek is néznek már ki, mint azelõtt.


Mi volt a leginkább túlhype-olt (ami túl nagy publicitást kapott, pedig nem érdemelte volna meg vagy nem volt annyira kiemelkedõ vagy értékes) játék és zene mostanában Japánban?
NEKOI:A japánok hobbijai egyre több ágra oszlanak. Ha a kilencvenes években élnék, elég gyorsan össze tudnék szedni pár címet, ma már ez sokkal lassabban megy – mindenesetre megpróbálom. Játékok terén a Final Fantasy sorozat és az Oideyo doubutsu no mori (Come to the Animal Forest). Zenében az SMAP-t, Hamasaki Ayumit, Crystal keit, Yuzut, Orange-rengit stb említeném.


Hogyan néz ki egy tipikus PSYDOLL fellépés és hogyan nézne ki akkor, ha ott, olyan hangszereken és olyan öltözékben játszhatnátok, amit szeretnétek?
A PSYDOLL nem tudja elmondani, hogyan nézne ki egy fellépésük. Van két videoklip a www.psydoll.com weboldalunkon, szakítsatok rá idõt, hogy megnézzétek és érezzétek át, milyen is lehet egy fellépésünk.

NEKOI: Emlékszel Az ötödik elem címû filmre az ûrbéli dívával? Pont olyan ruhát szeretnék csinálni! És szeretnék egy billentyûzetbõl készült robot háziállatot is! Játszani akarok vele, jó móka lenne. Fellépések – fellépéseket mindenhol!
UCCHI: A különféle fémdarabok, lefulladó gépek, törött elektromos berendezések és hasonlók tökéletesen ideillenek. Különbözõ méretû fémcsövek vannak elhelyezve mindenütt és kábelek húzódnak körben pókhálóként. Egy hatalmas, félhomályos színpad. Sok-sok számítógépet akarok a színpadon elhelyezni és egy hatalmas szintetizátort rengeteg becsatlakozó kábellel. És olyan sminkben szeretnék játszani, mint amilyenek a H. R. Giger képein megrajzolt irtózatos teremtmények.
UENOYAMA: Hol? Egy tatamiszõnyegen. Hogyan játszanék? Japán teáscsészéket ütögetnék evõpálcikákkal. Milyen ruhákban? Haramakiban és sutetekóban (japán haspánt és félnadrág).


Miket hallgattok, olvastok és néztek mostanság?
NEKOI: Legutóbb a How to Draw the Chart of Anatomy címû könyvet olvastam, a Monty Python Sings címû CD-t hallgattam és ami a filmeket illeti, a V mint vérbosszú címût néztem meg.
[UCCHI: Ludwig von Beethoven Waldstein-szonátáját és a Mind Hackset Tom Staffordtól és Matt Webbtõl. A film pedig a Tachiguishi retsuden, Mamoru Oshii legutóbbi alkotása volt, aki a Ghost in the Shellt is rendezte.
UENOYAMA: Legutóbb Colin Wilson Order of Assassinsét olvastam, a legutóbbi CD pedig a Deceit volt a This Heattõl. A legutoljára látott filmek a Syriana és a Cápafiú és Lávalány 3D voltak.


Mik a terveitek a PSYDOLL-lal 2006-ban? Lesznek új kiadásra kerülõ anyagok, esetleg egy PV (videoklip)?
Egy videoklip jó lenne, reméljük, készíthetünk egyet majd valamikor. Idén ismét szeretnénk csinálni egy tengerentúli turnét, remélhetõleg a nyár után. Ha az országotok gyönyörû hely, jó a közönség és érdeklik õket a japán robotok, valamint tudtok is egy megfelelõ személyt, aki promotálhatná a PSYDOLL-t nálatok, akkor kérlek, vegyétek fel velünk a kapcsolatot – a PSYDOLL folyton keresi azokat a helyeket, ahol játszhatna!


Nagyon köszönöm, hogy megtiszteltetek bennünket ezzel az interjúval. Üzentek valamit így a végén a DOSE olvasóinak?
Köszi, hogy szakítottatok idõt arra, hogy elolvassatok – élvezzük ezeket a csodálatos kultúrákat a PSYDOLL-lal – Ugyanazokkal a szemekkel látunk!
| Hozzászólok © d4m4g3
:(


Ez az oldal nem jöhetett volna létre, ha nincs a www.pardey.org
Oldalaink megtekintéséhez IE 5.5+ valamint Flash plug-in szükséges. Impresszum | E-mail
Design: Monokrome Vision